Resemässa i Berlin – Rosa pengar!

Förra veckan gick jag med Trade visitors passITB mässan i Berlin. De själva beskriver det som ”World’s Leading Travel Trade Show”. Mässan i Berlin är enormt stor förmodligen av av de största i världen. Att vandra mellan de olika utställningshallarna och montrarna var som att vandra runt i en miniatyrvärld med så alla världsdelar representerade. För mig som älskar att resa var det en fantastisk upplevelse och jag kom på många nya resmål som jag gärna skulle vilja besöka. Jag fastnade i hallen där de mer eco-resemålen och alternativa reseföretagen fanns. det var nog mest ”grönt” i den delen av mässan. De flesta montrarna var utformade som ”speaddating” montrar. Små bås dör försäljare från olika resebolag fanns för att ta få nya kontakter med andra företagare.

Du kanske undrar vad gjorde jag där? Jag reste med en bekant som har ett företag som heter MB Market Makers och jobbar bl.a. med marknadsföring och utbildning av resedestinationer för gaymarknaden. På denna enorma mässa var det en mindre del inklämt mellan Ryssland och Ukraina men med närheten till USA för en organisation som organiserar reseföretag som anpassar sina reser till just gaypublik.

Organisationen IGLTA – International Gay & Lesbian Travel Association har medlemmar runt om världen och bildades redan 1983. Att organisationen finns kan man ju fundera på men helt klart så finns det både en marknad av HBT personer som är obekväma med all rätt att resa till en hel del resmål. Som Gay är man fortfarande ganska begränsad om man inte vill leva i garderoben och fler och fler gaypersoner vägrar att låta sig tryckas in i garderoben så fort man lämnar sitt vanliga liv och reser på semester. Samtidigt finns det en marknad för reseföretagen som inte är utnyttjad ännu. Även om begreppet rosa pengar är omdiskuterat så är nog de flesta överens om att HBT personer oftast har en del mer pengar att spendera på sig själv och på resor än vad heterosexuella med barn t.ex.  Det jag tycker är intressant är att så fort det finns pengar och en marknad så kan man ju också vara med att ändra attityder, alltså även HBT personer blir schyst välkomnade!  Detta faktum kan man fundera vidare på!

Jag var där tillsammans med Tobias ägare av MB Market Makers för att skapa kontakter och sälja företagets tjänster. Det finns fler företag på marknaden som säljer liknade tjänster men marknaden är stor. En kommande marknad är Asien. Tobias fick en hel del kontakter som ska bli spännande att se vad de leder till.

Mitt besök i Berlin var som ett spännande studiebesök i en värld jag trodde jag inte kände men som jag upptäckte ganska snart att det liknar den politikervärld jag har befunnit mig i länge. Om det blir en fortsättning för min del får framtiden visa men både resor och HBT personers verklighet engagerar mig. Kanske en del av det jag ska göra framöver kan handla om resor och HBT personer.

About Conny Wahlström

En 50+ hen med ständiga ambitioner att bidra till en bättre värld! Rubriken låter kanske ambitiöst men jag står för den. Bor i Akalla i norra delen av Stockholm. Varit partipolitisk aktiv i många år. Lämnar det nu för ett tag. Börjar som chef för RFSUs nationella verksamhet den 5 augusti. Ska bli spännande att jobba med RFSU att utveckla sexualpolitik, upplysningsverksamheten och inte minst får bidra till att bygga vidare på organisationen RFSU. Bloggar som privatperson så att inga missförstånd uppstår om det!

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 840 andra följare