Oslo har rätt – Stockholm gör om!

Äntligen är det någon som med kraft reagerar på Stockholms uppfinningen ”The Capital of Scandinavia”. Första gången som jag blev klar över att det var så Stockholm marknadsförde sig  var när jag började arbeta i Stadshuset för några år sedan (hade då bott i Stockholm i fem år och inte uppfattat devisen). Jag frågade mig vad säger de andra huvudstäderna i Skandinavien? Är detta en överenskommelse eller enbart ett storsvensk påfund. Nu har Oslo reagerat och det tycker jag är bra. Jag tyckte det kändes lite pinsamt  helt enkelt!

Jag fick en tröja med varumärket påsytt den vid den första sommaravslutningen för politiker oss då politisk anställda. Nu ska jag erkänna en sak! Jag har aldrig använt den utanför Stockholm!

Oavsett om det är ett bra varumärke eller inte har ”The Capital of Scandinaiva” inte fastnat i i Stockholmarnas hjärtan. Jag tror inte att det är så många Stockholmare som när de har kontakt med sina vänner utanför Sverige säger; Jag kommer från Stockholm ” The Capital of Scandinavia” när de presenterar sin älskade huvudstad! De viktigaste ambassadörerna för Stockholm är vi som bor här. Jag skulle absolut inte kunna åka till någon av de andra huvudstäderna i Norden och säga att jag kommer från ”The Capital of Scandinavia”, ska vi gå och ta en öl? Skulle du kunna göra det?

Det är dags att omvärdera devisen och byta den mot något som gör Stockholm rättvist.  Devisen ger känslan av att vara stor och viktigast åtminstone i Skandinavien. Det är nog det som är meningen – lite kaxigt och stort!. Det är inte vidare unikt att vara stor eller störts, i den klassen kommer Stockholm aldrig att vinna.

Vad är det som gör Stockholm unikt, är det vatten, det gröna, är det öppenheten och mångfalden?  En devis ska vara en tydlig signal om vad vi i Stockholm strävar efter, något som du och jag kan känna igen oss i.  Jag vill marknadsföra en grön, en inkludernade, en kreativ hållbar storstad.

Mitt förslag är. Gör om och skapa fred med Oslo så fort som möjligt! Stockholm blir aldrig större eller bättre än vad vi gör oss.  

 

2012-03-28

Nu går norrman till handling och anmäler Stockholm. Kommer att bli spännande att följa fortsättningen:

Läs: AB,

 

 

About Conny Wahlström

En 50+ hen med ständiga ambitioner att bidra till en bättre värld! Rubriken låter kanske ambitiöst men jag står för den. Bor i Akalla i norra delen av Stockholm. Varit partipolitisk aktiv i många år. Lämnar det nu för ett tag. Börjar som chef för RFSUs nationella verksamhet den 5 augusti. Ska bli spännande att jobba med RFSU att utveckla sexualpolitik, upplysningsverksamheten och inte minst får bidra till att bygga vidare på organisationen RFSU. Bloggar som privatperson så att inga missförstånd uppstår om det!

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 819 andra följare