Mot män skyddar man sig med pepparspray!

Gående med mina gångstavar med Karin Falk som sommarvärd i podradion går jag min vanliga runda i Hansta reservatet. Har bestämt mig för att motionera regelbundet med målet att bli 5 kilo lättare på två månader. Det ska nog gå. /(Vet att det är lite femtioårskrisvarning:))

När jag går där i reservatet ser jag en äldre kvinna gående framför mig. Hon är lite sned i kroppen men trotts det har hon bra fart. Det var folktomt förutom på en enstaka cyklister som snabbt cyklade förbi på sina mountainbikes och iklädda tajta cykelkläder. Jag går snabbt känner att jag har fått in takten. Sommarprogrammet i mina hörlurar gör att jag går lite i min och Karin Falks värld.

Jag går ifatt kvinnan och är några meter bakom henne när jag ser att hon snabbt tar ner handen i sin kjolsficka och tar upp något som hon håller hårt i handen. Jag passerar kvinnan och säger Hej! i farten när jag passerar henne. Då ser jag att i hennes vänstra hand håller hon hårt i en svart cylinder som jag genast tolkar som pepparspray.  Jag försökte le mitt vänligaste leende och gick snabbt därifrån. Innan jag gick såg jag ett litet leende det kändes som att hon blev lättat. Jag vågade inte stanna och prata med henne, tänk om hon var så rädd som jag tolkade henne – dessvärre så tror jag att det var så. Eller också var hon inte rädd för hon visste att med pepparsprayen skulle hon kunna klara sig om jag var en farlig man, en man som ville henne illa. Inte ville jag riskera att få pepparspray i ögonen.

Varför berättar jag denna historia? Jag berättar den för att det är inte första gång som en kvinna framför mig verkar vara vettskrämd för mig, en femtioplussare med begynnande kulmage. Jag berättar den för att detta är en del av det samhälle vi lever i. Jag berättar det för att främst kvinnor blir begränsade i sina liv.

Kvinnor är i vissa situationer rädda för män – om de rent faktiskt har fog för att vara rädda eller inte är ointressant.  Det som är intressant är att män skapar rädsla hos kvinnor och faktiskt hos andra män. Män är också rädda för andra män. De gånger jag är rädd för andra människor är det så gott som alltid män. Vad kvinnan inte visste var att jag som bög då och då befinner mig i situationer när jag också önskade att jag hade pepparspray i handen beredd att användas om någon skulle hota.

Om det var pepparspray eller inte som kvinnan hade i sin hand fick jag aldrig veta. Men även om det rent statistsik är osannolikt att den äldre pigga kvinnan i Hansta naturreservatet skulle bli våldtagen eller misshandlad på sin promenad så är det tragiskt och oacceptabelt att hon inte kände trygghet.

Mäns våldsbruk och mäns aggressiva sätt att skapa sig makt är inlärt och det betyder att män kan lära sig att inte använda våld. Här finns mycket att göra och det borde vara en av de mest prioriterade uppgifterna.

Vi behöver forma en ny mansroll en mansroll som skapar trygghet och gemenskap och slutar att sprida rädsla.  

Det finns de som gör detta och jag vet att flera seminarier i Almedalen har detta som tema. Där skulle jag ha varit men det får bli till nästa år!

Om Conny Wahlström

En 50+ hen med ständiga ambitioner att bidra till en bättre värld! Rubriken låter kanske ambitiöst men jag står för den. Bor i Akalla i norra delen av Stockholm. Varit partipolitisk aktiv i många år. Lämnar det nu för ett tag. Börjar som chef för RFSUs nationella verksamhet den 5 augusti. Ska bli spännande att jobba med RFSU att utveckla sexualpolitik, upplysningsverksamheten och inte minst får bidra till att bygga vidare på organisationen RFSU. Bloggar som privatperson så att inga missförstånd uppstår om det!

2 svar till “Mot män skyddar man sig med pepparspray!”

  1. Jag tycker du kan ta upp det på Pride.
    Där är det väl lika angeläget?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 820 andra följare