Jag önskar att Stockholm Pride var året om!

Nej det är nog inte så smart önskan!  Pride hela året med alla seminarier, festerna, artisterna i Parken osv. klarar vi bara någon vecka, sen måste vi vila.

Vad jag egentligen önskar är att stämning, kärleken och självklarheten att vara inkluderad som HBTQ person, tas på allvar, inte behöva vara försiktig, inte behöva känna sig utanför och framför allt inte behöva vara rädd för att bli utsatt för våld. Den känsla som infinner i Stockholm under en Pride veckan är något jag vill ha kvar hela året. Den känslan tycker jag att vi HBTQ personer har vår fulla rätt att kräva. Det är våra mänskliga rättigheter att vara inkluderade och respektera för dem vi är. 

Fler och fler tror att vi har kommit dit. Människor undrar vad är det nu ni ska uppnå? Har ni inte fått allt ni vill ha? Pride är ju bara ett spektakel! Visst Sverige har under de sista 15 åren tagit enorma kliv framåt, skrivit och förändrat lagar så att HBT personer ska ha fått lika rättigheter som alla heterosarna (=de som anser sig vara heterosexuella). Trots det finns en hel del kvar att göra. Steriliseringskravet vid könsbyte måste bort och är en sådan förändring som måste till så snart som möjligt.

Efterlevnaden av lagstiftningen måste också utvärderas och justeras. -Det är t.ex. inte rimligt att vissa landsting tar att ut högre avgifter av lesbiska kvinnor för IVA behandling än vad de gör för heterosexuella par. -Det är helt orimligt att Migrationsverket fortfarande utvisar HBT personer till länder där de riskerar sina liv eller måste leva i garderoben för att överleva.

Vi ska inte glömma vår omvärld där bl.a. i Ryssland och vissa sk Östländer har hårdnat i attityderna och ökat diskriminering mot HBT personer för att nämna några exempel. Här har vi mycket arbete som måste göras från aktivist- till ministernivå. Dessvärre  påverkar den hårdheten också oss HBT personer som bor i Sverige. Det känns ju inte vidare lockande att resa till länder där man vet att man inte bör tala om vem man sover och älskar med, om man inte vill ha problem. Världen blir mindre för oss HBT personer.  

För mig är det en självklarhet att;

  • Jag hela året ska kunna känna att det är en självklarhet att jag är bög.
  • Jag inte ska behöva förklara för dig eller för någon annan att jag har inte har en fru eller att jag har sex med män trotts att jag har barn.
  • Jag inte ska behöva dölja vilken person jag är blir förälskad i eller attraherad av.
  • Jag ska veta att sjukvården, kommunen eller någon annan myndighet ska ha tillräckliga kunskaper för att inte göra mig obekväm eller ge mig felbehandling utifrån att de förmodar ett jag är hetero.
  • Jag ska ska kunna gå hand i hand med den jag älska utan att riskera att få stryk som som alla lyckliga heterosar gör.
  • Jag ska inte behöva vara orolig för att framtida arbetsgivare ska sortera ut mig för att jag är bög, hur ska jag kunna veta om de gör det?
  • Jag inte ska behöva misstänka att jag inte blir bjuden på festen för att värden tycker det är jobbigt att ”komma ut” som HBT -vän inför sina andra gäster, eller att jag ska ta för mycket uppmärksamhet.
  • Jag inte ska behöva vara orolig över hur läraren på kvällskursen klarar av att hantera att ha en HBT person i klassen – inte behöva uppleva att frågan sopas under mattan.
  • osv………….

Kort och gott jag vill inte ständigt vara orolig för konsekvenserna för att komma ut som bög!  Jag är trött på det! 

Jag ser fram emot kommande Pride vecka med Paraden på lördag som höjdpunkt. Samtidigt kan jag inte låta bli att  tänka på hur annorlunda det hade varit om alla mina HBT vänner hade vågat vara med i Paraden! Men tro det eller ej – många lever fortfarande i garderoben och en del av dem kommer med stolthet titta på paraden på lördag. 

Det är massor av jobb kvar att göra även i Sverige! Nu är det företagen, organisationerna, kommuner och landsting med flera som medvetet behöver jobba med sina verksamheter och göra dem trygga och tillgängliga för HBTQ personer. Samtidigt kan man dessutom passa på att förbättra både likabehandling och jämställdheten.  I det jobbet hjälper jag och andra gärna till!

Happy Pride!

Länkar: Stockholm Prides hemsida

DN: Tjugo procent fler sexuella hatbrott anmälda

About Conny Wahlström

En 50+ hen med ständiga ambitioner att bidra till en bättre värld! Rubriken låter kanske ambitiöst men jag står för den. Bor i Akalla i norra delen av Stockholm. Varit partipolitisk aktiv i många år. Lämnar det nu för ett tag. Börjar som chef för RFSUs nationella verksamhet den 5 augusti. Ska bli spännande att jobba med RFSU att utveckla sexualpolitik, upplysningsverksamheten och inte minst får bidra till att bygga vidare på organisationen RFSU. Bloggar som privatperson så att inga missförstånd uppstår om det!

2 svar to “Jag önskar att Stockholm Pride var året om!”

  1. ”Jag inte ska behöva vara orolig över hur läraren på kvällskursen klarar av att hantera att ha en HBT person i klassen – inte behöva uppleva att frågan sopas under mattan.”
    Varför skall du berätta om din sexuella läggning i detta ex?
    Det verkar som om du har ett behov av att uppmärksammas?

    • Tack för din kommentar Bo. Frågan är vanlig.

      I de flesta tillfällen när man kommer människor närma och speciellt i språkutbildning så pratar man utifrån sin person och sitt liv. Om man då inte känner att det är ok att nämna sin partner eller till och med känner att man måste dölja det samtidigt som andra självklart pratar om sina familjer. Då tycker inte jag att det är ok.

      Jag har inte mer behov än andra att få synas och inkluderas. Men är trött på att behöva använda energi på att fundera på när är det ok att tala om att jag är bög och vilka konsekvenser det kan få.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 840 andra följare