Kraven om upprättelse – politiskt käbbel?

Barnen som samhället svek – igen?

Uppdaterad 110913

Först kom utredningen, (upprättelseutredningen SOU 2011:09) med ett visst hopp, sen en ekonomisk kris, sen en minister som säger att man inte kan betala ut ersättning till de barn som samhället svek för att bedömningen inte skulle kunna bli rättssäker! Jag förstår att en och annan drabbad blev upprörd. Själv blev jag mest förvånad! Vad vad det som hände?

Nu har ministern under galgen bytt fot och vill samtala med oppositionen som har reagerat kraftfullt. Maria Larsson säger -Sådana här frågor ska inte vara föremål för politiskt käbbel för det handlar om människor som har farit väldigt illa! Just det! Hur kan man kalla kraven om upprättelse för politiskt käbbel? Det är betydligt alvarligare än så!

Maria Larsson och regeringen borde ha tänkt innan hon gick ut (dessutom strax innan den 11 september) och levererade ett kallt budskap. Hon erbjöd dock en upprättelseceremoni J Kanske är det viktigt för några och jag har full respekt för det, för mig kändes mer som ett hån än en upprättelse.

I den här frågan är jag en av de drabbade. Under utredningens gång och när den kom har jag hållit frågan och utredning ifrån mig. Det var för smärtsamt att fundera på det som hände för länge sedan.  I perioder har jag grävt  grävt ner mig i gammalt elände men har lärt mig att försonas med min historia och inte låtit den ta överhand. Jag har haft tur, det fanns människor som såg mig och som gav mig det stöd jag behövde i rätt tid.

När utredningen kom med förslaget om att ge en ekonomisk ersättning så kändes det ändå som en viss upprättelse. Men det viktigaste var nog att det visades att vi var många som har upplevelser som vi helst skulle vilja vara utan, och det var många som bekräftade att det var inte vårt fel att vi hade vanvårdade och misshandlade. Samtidigt så skrämde det mig, skulle jag och många andra behöva beskriva mer eller mindre offentligt, vad som hade drabbat oss för att få ersättningen. Hemligheter skulle avslöjas och ännu en gång kommer tvivlen på om jag som barn egentligen inte var besvärlig och hade mig själv att skylla.

För mig hade det varit betydligt bättre om regeringen och utredningen från början hade kommit fram till helt andra förslag. 

  • att Maria Larsson som minister hade gått ut och sagt att nu har regeringen avsatt tillräckliga resurser för att upprusta samhällets stöd till barn och ungdomar som far illa.
  • att det genomförs en nationell kunskapsupprustning, att kommunerna kommer att sättas under lupp för att se till att socialarbetare, familjehem, institutioner och andra som har ett ansvar för att hjälpa barn  får de resurser de behöver för att sköta sina jobb.  Att denna satsning ska återkomma regelbundet för att vård och stöd till utsatta barn i framtiden ska ha den bästa kvalité vi kan uppbringa.
  • att kommunerna tvingades att söka upp och erbjuda de personerna som var omhändertagna som barn med att kartlägga sin barndom och sin historia. Att få veta hur var barndomen, vad hände? Och varför? Kan vara en upprättelse för många. Jag tror att detta skulle kunna vara en hjälp för många för att sen kunna lägga den delen av livet bakom sig. Trotts allt vi kan aldrig göra historien ogjort men vi kan få den berättad och bekräftad.

Om ministern i samma andetag hade sagt att detta gjorde regeringen som en upprättelse för alla de barn som har farit illa i samhällets vård – då hade jag varit nöjd och inte bett om en krona.

Nu gjorde inte Maria Larsson det. Nu ska vi ha vår upprättelse men inga ceremonier för mig inte!

Rekommenderar regeringen att titta närmare på hur Norge gjorde.  Vid en första anblick tycker jag att de tänkte till och dessutom var de inte lika försiktiga med summorna som gavs i ersättning (som den svenska utredningens förslag), speciellt till de som kraftigt har blivit kränkta.

Frågan om rättssäkerhet kanske trotts allt är underordnat och känns mest som politisk käbbel från ministerns sida just nu!

Uppdatering: 110913 kl. 11,00

Efter att jag skrev den här texten har Maria Larsson publicerat en DN debatt. I den aviserar hon både åtgärder och pengar för att stärka barn och ungdomsvården. Det är ett bra steg. Om nu dessa pengar, 100 miljoner pr. år i fem år, är tillräckligt och friska pengar kan jag inte bedöma. Men att inte de åtgärder som hon avviserar redan finns framtagna och att departemenetet jobbar med dessa NU ororar mig. Frågan är inte ny. Kunskapen har funnits att det behövs en ordentligt upprustning på det här området. Tyvärr så känns inte det som att det ligger ett äkta engagemang bakom artikeln. Det känns som att artikeln har kommit till efter Maria Larssons misslyckade försöka att backa från utredningen förslag om upprättelse i form av skadestånd. Hoppas jag har fel!

Länkar: DN,  DN, SVD, SVD, Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet,Expressen, M press Stockholm stad, SVD

Om Conny Wahlström

En 50+ hen med ständiga ambitioner att bidra till en bättre värld! Rubriken låter kanske ambitiöst men jag står för den. Bor i Akalla i norra delen av Stockholm. Varit partipolitisk aktiv i många år. Lämnar det nu för ett tag. Börjar som chef för RFSUs nationella verksamhet den 5 augusti. Ska bli spännande att jobba med RFSU att utveckla sexualpolitik, upplysningsverksamheten och inte minst får bidra till att bygga vidare på organisationen RFSU. Bloggar som privatperson så att inga missförstånd uppstår om det!

4 svar till “Kraven om upprättelse – politiskt käbbel?”

  1. Hej

    Vad bra skrivet. Jag håller med dig på alla punkter. Som vanligt tror jag inte mycket på alla löften som nu ges för barn och ungdomars säkerhet i framtiden. Som vanligt är det nog ett spel för gallerian. Regeringens tanke har nog varit från första början att få tyst på de vanvårdade barnen. De har gett löften som de sen troligen tänkt bryta. Inget skadestånd, Inga ceremonier. Tror du verkligen att regeringen vill dricka kaffe med det sämsta skiktet i samhället? Tror du överhuvudtaget att dom törs det? Nä! Det som sker nu är nog bara ett spel, ett spel för att dribbla bort hela den här vanvårdsutredningen.

    • Tack för din kommentar! Helt uppenbart så har de inte förstått hur känsligt det är för människor som blivit drabbade att bli behandlade som en del i ett politiskt spel. Mycket möjligt att en som kommenterade i media häromdagen har rätt när han sa att Maria Larsson har ett genuint engagemang men att hon har blivit totalt överkörd. För mig gör det ingen skillnad, det är frivilligt att bli överkörd. Frågan är vilket pris man som minister är bredd på att betala för att behålla sin ministerpost.
      / Conny

  2. Du har så rätt. Den här regeringen gör numera det mesta riksdagsarbetet till en parodi.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 820 andra följare